Quasi tots els pobles de la comarca d’Osona han optat per la mobilitat elèctrica amb Etecnic!

Quin és l’origen d’aquesta necessitat? 

Nosaltres a l’Agència de l’Energia fa 20 anys que treballem amb transició energètica i partim que a Osona sobren cotxes. Però com que es tracta d’una comarca formada per poblets, és fàcil que el cotxe sigui quelcom indispensable i fa que cada família tingui dos cotxes.

I sortia el tema: ‘’la gent no opta pel vehicle elèctric perquè no hi ha punts de recàrrega’’ o ‘’no hi ha punts de recàrrega perquè la gent no té cotxes elèctrics’’ i era un peix que es mossega la cua. Aquí és on l’Ajuntament de Viladrau es va animar i va ser el primer a fer de la mobilitat elèctrica una realitat instal·lant el primer carregador, seguit de Torelló, Olost, Sant Julià… 

Avui dia jo diria que molta gent s’ha comprat un vehicle elèctric gràcies al fet que hem posat punts de recàrrega, al boca-orella i al veure que hi ha cotxes carregant i que és una realitat que funciona i que es fa servir, tot això anima a molta gent a sumar-s’hi.

Tots els pobles de la comarca d’Osona han rebut l’ajuda MOVES?

Tots no, però una gran majoria sí. Del MOVES I i MOVES II en tenim alguns, però la gran majoria són del MOVES III. Altres carregadors els tenim amb subvencions de la diputació i altres amb recursos propis.

Del MOVES lll, el total de subvencions que teníem a Osona representaven un 80% des del nostre punt optimista, però l’ICAEN només ens va donar el 40% i això ha fet que molts punts de recàrrega plantejats (uns 6 o 7) es quedessin parats.

Els municipis poden cedir de l’espai a tercers o tenir-ho com un actiu en propietat per incentivar i dinamitzar el municipi. Per què vau decidir tenir l’actiu en propietat per ACM? 

Nosaltres la triem perquè no té sentit que la gestió de la transició energètica la deixem en mans de marques reconegudes que hi porten treballant molt temps i no han aconseguit els objectius marcats.

La transició energètica i la càrrega de vehicles elèctrics de la gent dels nostres pobles ha de quedar en mans d’una empresa en la qual hi confiem (per exemple ara cedim espais dels pobles a comunitats energètiques i que les gestionin ells). Evidentment, no hauria sigut possible sense les subvencions que ens ho fan molt fàcil per poder posar punts de recàrrega, però el fet que Etecnic sigui una empresa local ens ha fet decantar molt.

Quines preocupacions teníeu abans d’implementar la nostra solució?

Els punts de recàrrega és quelcom curiós perquè té un públic concret de persones connectades que tenen molta facilitat per arribar a les xarxes i per difondre, i això porta coses bones i també dolentes. 

Teníem la preocupació que ningú carregués, però vam transformar la preocupació en una oportunitat d’incentivar als habitants d’Osona a fer-ho. També ens preocupàvem que arribès l’electricitat als llocs, perquè si no arribava havíem de fer un nou punt de recàrrega = un nou subministrament = una nova despesa fix. 

El que realment preocupa són els diners, no tant els de la inversió perquè al final s’aprova un pressupost municipal, sinó els diners posteriors, de pagar la potència encara que no hi hagi càrregues, de manteniment, etc.. el recurrent de cada any és més preocupant que la inversió inicial.

Aquí és on ara que en comencem a tenir uns quants volem una ordenança d’un preu públic i poder cobrar part de la recàrrega i cobrir d’aquesta manera una part de les despeses. 

Menys Calldetenes, tots han sigut gratuïts des de la seva instal·lació. A més, si fas un preu correcte i el servei és bo, inclús els usuaris agraeixen que sigui de pagament per tal de protegir la càrrega i que no hi hagi tant abús d’ús.

Per què Etecnic?

Nosaltres ja coneixíem Etecnic abans de treballar amb l’ACM, potser ja fa més de 8 anys, i els 2-3 primers punts de recàrrega no els vam fer a través de l’ACM. Vam conèixer Etecnic buscant per internet i vam tenir contacte molt ràpid, al final quan algú et dona seguretat, tranquil·litat i veus que té experiència i veus que t’ho posa fàcil… t’acabes decantant i vam continuar amb Etecnic.

Experiència com consell comarcal

Com valoraries la teva experiència amb l’ACM?

Molt molt fàcil. No deixa de ser una obra, però pots fer-ho més o menys a dit perquè moltes vegades és de menys de 15.000 i a més l’ACM té secretaris i interventors que ho fan molt més fàcil.

A més, l’Agència d’Energia està com a assessor a la central de compra de l’ACM, vull dir que més fàcil impossible si estem treballem en les dues parts.

I la teva experiència amb Etecnic/EVcharge?

Ja fa uns quants anys que treballem amb Etecnic i bé, jo crec que ofereix un bon servei i estem contents perquè ens posa les coses fàcils. Hi ha ajuntaments que ja han repetit amb Etecnic i n’hi ha que repetiran, com Sant Quirze de Besora, Oris, Olost,…

També ens hem trobat amb problemes que no són culpa d’Etecnic ni nostra sinó de la xarxa, però els primers anys no ho sabíem, i és que la xarxa elèctrica en àmbits rurals a vegades no està preparada per tenir 400 volts. Tenim trifàsics de 230 i llavors el punt de recàrrega no va o va una tercera part. 

Realment estem contents, tenim 12 municipis amb punts de recàrrega d’Etecnic i jo crec que amb un parell d’anys fàcilment duplicarem els carregadors que hi ha ara.

Parlem de plans de futur, aquest projecte està dins d’algun projecte més ambiciós? 

Des del consell comarcal treballem amb el pla NEO (nova energia osona) signat per tots els ajuntaments de la comarca d’Osona que té com a objectiu reduir en un 40% les emissions de CO2 per al 2027-2028. 

Hi ha més de 300 actuacions amb biomasa, fotovoltaiques, mobilitat elèctrica a partir de l’adquisició de vehicles elèctrics, vehicle compartit, punts de recàrrega, etc. Dibuixem un escenari on l’any 2027 la comarca d’Osona disposi de 300 punts de recàrrega (entre públics i privats, actualment estem sobre els 60). Volem construir una comarca ben mallada on la majoria dels ajuntaments tinguessin punts de recàrrega (ara mateix de 50 municipis, hi ha carregadors a una vintena i l’objectiu és que n’hi hagi en 40-45 pobles).

I si no hi arribem però ens quedem a prop també serà un gran èxit. És un treball conjunt de tota la Comarca. 

En específic amb Etecnic, els plans de futurs més propers són els nous carregadors que instal·larem a, Vic, Sant Boi de Lluçanès i Malla, seguits de molts altres. A més, aprofitant l’acord Marc de l’ACM, l’objectiu a partir d’ara és fer que tots els carregadors tinguin el pack complet d’etecnic (SoftWare de gestió + MANTeniment preventiu + Teleassistència + SIM (tarjeta sim).