Feedbacktoday entrevista a Jorge Ríos, CEO d’Etecnic

Aquest 11 d’abril l’equip de Feedbacktoday ha visitat les oficines d’Etecnic a Reus per entrevistar Jorge Ríos, fundador d’Etecnic Energy and Mobility, i debatre-hi sobre la mobilitat intel·ligent.
Recuperem algunes parts d’aquesta…
Etecnic és líder al sector, quin és el seu origen?

Fa dotze anys érem una enginyeria professional especialitzada en el sector elèctric. Entre les nostres activitats hi havia l’auditoria energètica i les legalitzacions. Però vaig intuir que alguns processos de l’enginyeria s’automatitzarien i passarien a ser simples tràmits administratius. Vaig pensar que podíem anar una mica més enllà gràcies al món digital i unir dues de les meves passions: el sector elèctric i l’automoció. I així apostar pel futur de la mobilitat elèctrica.

Després de diversos intents, i contactes amb moltes empreses, el canvi de la normativa del 2015 va fer viable el projecte d’Etecnic i em va empènyer definitivament a adoptar-lo.

Etecnic, actualment, es dedica a la instal·lació d’infraestructura de recàrrega, i té presència i lideratge a tot Catalunya, a alguns punts de l’Estat i a països com Romania, Anglaterra o Colòmbia. Descobreix-ne la història completa en aquest article.

Es diu que aquí sempre anem amb retard i que costarà arribar a la mitjana europea quant a mobilitat elèctrica i punts de recàrrega. Què opina?

És normal que en certes ubicacions d’Europa tot vagi més de pressa. Jo crec que a Catalunya ja tenim una certa diferenciació amb la resta de l’Estat pel que fa a infraestructura de recàrrega.

L’any 2021 hi havia un carregador públic per cada 1.500 habitants a Holanda. A Catalunya estem als 3.000 habitants per carregador. Estem lluny, sí, però molt més a prop del que hi ha la resta de l’Estat. Per entendre’ns, en una ciutat de 100.000 persones, hi hauria d’haver uns 60 carregadors disponibles, més o menys.

Tenim gairebé tot el necessari per arribar al nivell de països com Holanda, però cal una velocitat de creuer més gran. En el cas d’Etecnic, que té una manera de fer molt holística i que redueix molt els temps, fem tot el possible per assolir aquesta velocitat: aprofitem moltes instal·lacions existents, les dotem d’infraestructures de recàrrega i reduïm els temps d’execució.

Difereix molt el desenvolupament de les infraestructures de recàrrega pública i privada?

Fa poc va sortir una normativa que obliga retroactivament. És a dir, cada aparcament públic no residencial haurà de comptar amb una plaça per a carregador elèctric cada vint disponibles. Això ha estimulat molt que les empreses i els centres comercials, per exemple, instal·lin aquest tipus d’infraestructura, perquè és normatiu.

Nosaltres ja n’hem parlat, podeu conèixer més sobre aquest tema aquí.

Parlem de municipis. Com us aproximeu vosaltres als ajuntaments?

Treballem amb l’Associació Catalana de Municipis. Qualsevol ajuntament que tingui interès a crear una infraestructura pròpia pot contactar amb nosaltres mitjançant aquesta entitat.

Les dues contaminacions principals d’una població són el soroll i les emissions de vehicles de combustió. A Catalunya, el 60% dels vehicles existents s’aparquen al carrer. Jo crec que aquests vehicles han de tenir les mateixes oportunitats per recarregar bateries que els que aparquen a garatges. Aquest és un tipus de servei que els municipis podrien tenir, igual que tenen aigua o enllumenat, i que es podria subministrar de nit a un cost molt baix.

Com veu l’energia en els pròxims anys?

Ens hauríem de fixar en com funcionen les dades actualment i portar l’energia a aquest mateix punt. Avui dia ningú no recorda com ens preocupava la quantitat de megues que pesava un document electrònic, o un email, o una pel·lícula. Tampoc no ens preocupa si paguem més o menys pel consum d’Internet. Crec que amb l’energia ens passarà una cosa semblant: serem capaços de gestionar la nostra energia, de produir-la, emmagatzemar-la i portar-la d’aquí cap allà en un vehicle. Treballarem amb l’energia com treballem amb dades.

A més, amb l’electricitat més barata, és previsible que vinguin més clients a omplir la bateria i de passada entrin a la botiga. Nosaltres hem creat l’aplicació EVcharge que donarà la informació al client a temps real. L’objectiu és crear l’hàbit que les persones carregaran les bateries quan els sigui més convenient.

Quina és la vida d’un vehicle elèctric? Dura més o menys que un de convencional?

Un vehicle elèctric aguanta fins i tot més que un de convencional. Sobretot perquè és menys agressiu quant a vibracions i desgast d’elements mecànics. Són molt més senzills i gosaria dir que superaran la vida útil d’un cotxe normal.

Podeu recuperar l’entrevista completa a Jorge Ríos, CEO d’Etecnic, fent clic aquí.