Ens trobem en un moment molt important de canvis profunds en el sector de la mobilitat elèctrica i transició energètica. No sols a Espanya, sinó globalment. Ens hem proposat caminar cap a un model més verd i sostenible. Descarbonització és una paraula que sona cada vegada amb més força a tot arreu; i és que cal reduir les emissions contaminants per fer front a l’emergència climàtica. El model seguit fins ara és insostenible i ha de canviar definitivament. Per això, la mobilitat elèctrica està jugant i jugarà un paper estratègic.

Europa ja ha elaborat un pla a llarg termini per a la descarbonització i ha posat data límit a la venda de vehicles propulsats per energies fòssils: el 2035 ha de ser la fi de la venda de cotxes de combustió. Seguint aquestes mateixes directrius europees es va aprovar a Espanya el maig d’aquest 2021 la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica amb l’objectiu de descarbonitzar l’economia abans del 2050. Sobre la venda de cotxes de combustió interna sembla que Espanya ha endarrerit aquesta data fins al 2040.

Caldrà seguir de prop el desenvolupament d’aquesta llei i la seva permanència en el temps. Amb tot, cal dir a manera d’introducció que, encara que Espanya s’ha sumat a aquest procés, té molta feina per fer. I ho mostrem al següent article.

En ell pretenem exposar de manera gràfica una sèrie de dades que ens poden ajudar a entendre millor en quina situació ens trobem, així com l’evolució viscuda durant els darrers anys. Aquestes dades es recullen gràcies als diferents informes estadístics que ens ofereix AEDIVE i l’Observatori de Mobilitat Sostenible, Vehicle elèctric de la Universitat de Comillas i ANFAC (a partir del seu informe anual amb dades actualitzades fins al 2020).

Indicador global de mobilitat elèctrica

Aquest índex (amb base 100) elaborat per ANFAC valora el nivell d’acompliment dels diferents territoris en diversos objectius: assolir un 10% de quota de mercat de vehicles elèctrics, aconseguir una penetració del 70% del vehicle elèctric pur (BEV), el volum de punts de recàrrega per assolir aquest objectiu (3,3 punts per cada 1.000 persones en edat motoritzable) i que el 30% d’aquesta infraestructura sigui de recàrrega ràpida o superràpida.

Indicador de penetració de vehicles electrificats

Aquest índex (amb base 100) elaborat per ANFAC valora el nivell d’acompliment dels diferents territoris en diversos objectius: assolir un 10% de quota de mercat de vehicles elèctrics, aconseguir una penetració del 70% del vehicle elèctric pur (BEV), el volum de punts de recàrrega per assolir aquest objectiu (3,3 punts per cada 1.000 persones en edat motoritzable) i que el 30% d’aquesta infraestructura sigui de recàrrega ràpida o superràpida.

Nombre de vehicles elèctrics a Europa el 2020

Matriculacions de vehicles elèctrics a Espanya

BEV: Battery Electric Vehicle o Electric Pur

PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle o Hibrid endollable

Evolució del parc de vehicles elèctrics a Espanya

El percentatge d’automòbils DGT ECO i Zero representen només un 2,2% del total del parc automobilístic a Espanya. Tot i que és cert tant les matriculacions de BEV i PHEV suposen encara un percentatge baix del total (0,32%), és cert que en els darrers anys han experimentat una evolució a l’alça. Però no n’hi ha prou.

Segons ANFAC, Espanya continua tenint un dels parcs d’automobilístics més envellits d’Europa amb 13,1 anys, 3 anys més que la mitjana europea. Per avançar cap a la descarbonització i complir els plans previstos per Europa i Espanya (Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima) és imprescindible augmentar la presència de vehicles electrificats i reduir dràsticament les emissions contaminants i de CO2. Amb un parc actual global de més de 30.000.000 de vehicles caldria que el 2030 circulessin per les carreteres espanyoles almenys 3.000.000.000 de turismes electrificats.

Infraestructura de recàrrega pública

Tot i l’evolució positiva dels darrers anys, Espanya continua tenint en el desenvolupament de la seva infraestructura de recàrrega la seva assignatura pendent, una eina clau per al sorpasso de la mobilitat elèctrica. És clar que, de moment, la seva implementació al país segueix per sota de la mitjana europea liderada per Noruega i els Països Baixos.

Infraestructura de recàrrega pública a España

Catalunya segueix liderant la instal·lació de punts de recàrrega d’accés públic situant-se com una de les regions europees més aviat dotades i interconnectades amb infraestructura de recàrrega pública i arriba a disposar de més de 3.000 estacions el 2021.

És precisament aquí on Etecnic ha desenvolupat gran part de la seva activitat industrial amb la gestió de més de 750 punts de recàrrega públics. D’aquesta manera s’erigeix ​​com a empresa líder en instal·lació, manteniment i gestió de punts de recàrrega públics per tot el territori català.

Què pot fer Etecnic per tu?

Sens dubte queda camí per recórrer, però al país hi ha un gran potencial per liderar el sector. Amb un paquet d’ajudes europees de 72.000 euros és el moment d’estar preparats per a aquest canvi.

Etecnic és una empresa tecnològica especialitzada en mobilitat elèctrica, amb més de 300 estudis de mobilitat i descarbonització de flotes, més de 750 punts de recàrrega gestionats i més de 15 anys d’experiència. Oferim un servei claus en mà, acompanyant els nostres clients durant tot el procés.

La recàrrega de VE demana molta energia i cal gestionar-ho bé per estalviar costos energètics a les factures de la llum.

En aquest moment amb el Programa MOVES III, l’Estat planteja uns incentius únics; els més potents fins ara, tant a nivell econòmic com social. És un moment únic per fomentar la mobilitat elèctrica des de l’empresa. L’equip d’Etecnic pot estudiar les vostres necessitats i gestionar per tu les subvencions previstes. Un cop atorgada la subvenció, ens ocupem de la instal·lació de la infraestructura de recàrrega prevista amb els millors equips de mercat i la gestió energètica i operativa de la mateixa mitjançant programari propi.

Sabies que a partir dels 15.000 quilòmetres surt a compte tenir un cotxe elèctric?