Confirmat el Pla MOVES 2021 o MOVES III. El paquet d’ajudes per a l’adquisició de vehicles elèctrics i punts de recàrrega amb una dotació inicial de 400 milions d’euros.
Fa alguns mesos es va publicar l’ampliació del Pla MOVES 2020 o MOVES II amb 20 milions d’euros, per aquelles comunitats que van esgotar els fons; Catalunya, València i Madrid. Llençat al juny de 2020 i amb una partida pressupostària de 100 milions d’euros, aquesta ampliació suposa una nova injecció de fons i un pas previ al que serà un projecte. Segons fonts del govern, molt més ambiciós; El Pla MOVES 2021 o MOVES III amb noves ajudes per a vehicles elèctrics i punts de recàrrega.
Quin és l’objectiu del MOVES 2021?
Aquest nou projecte multiplicaria amb creus el pressupost en ajudes per a vehicles elèctrics i punts de recàrrega de la passada edició. Encara en actiu a moltes comunitats i amb una ampliació en aquelles que van esgotar els fons.
Durant el congrés Summit 21 organitzat per “Empresas por la Movilidad Sostenible”, al qual va participar Etecnic com a ponent, Joan Groizard, director general del “Instituto para la Diversificación y Ahorro de Energía” (IDAE)– Organisme adscrit al “Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico” (MITECO) va avançar alguns dels objectius que es tenen amb el nou projecte. Una de les demandes del sector més enllà de l’augment de la partida pressupostària és la continuïtat en les ajudes. D’aquesta forma, Groizard va fer constar que la voluntat és prolongar aquest MOVES III fins a 2023, per tant, doblant el pressupost fins als 800 milions “si hi ha suficient apetit”.
L’objectiu principal és fer un salt important i donar un impuls definitiu al sector per tal d’aconseguir; arribar a un parc de 250.000 vehicles elèctrics, i la instal·lació de 100.000 punts de recàrrega, com ja va apuntar la ministra Reyes Maroto a febrer.
La meta establida és assolir la xifra de cinc milions de vehicles “zero emissions” en 2030. En aquest context, els fons europeus per a la recuperació de la crisi de la Covid-19 són claus, ja que el govern pretén mobilitzar 1.100 milions que es destinaran principalment a impulsar la mobilitat baixa en emissions i la connectivitat; la prioritat és desenvolupar un ecosistema de mobilitat sostenible, intel·ligent, segura i connectada.
Quan es posa en marxa i què inclou el MOVES III?
La vicepresidenta i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera, el passat divendres 9 d’abril va presentar el nou MOVES III. Es confirma que tindrà una continuïtat fins a finals del 2023, amb una dotació econòmica de 400 milions d’euros ampliables. Aquesta serà ampliable, almenys, a 800, quadruplicant el pressupost de la dotació anterior.
La data efectiva de l’inici del programa per a autònoms, particulars i administració pública és el 10 d’abril de 2021. S’establiran a les bases del programa que serà publicat al BOE.
Als pròxims mesos es desenvoluparan diverses convocatòries per a projectes singulars amb un pressupost d’almenys 300 milions d’euros. Aquestes convocatòries seran de gestió centralitzada; obertes; transparents; i en concurrència competitiva; de forma que permetran seleccionar els millors projectes amb unes condicions clares de terminis d’execució, conceptes subvencionables i requisits administratius. Aquelles convocatòries més simples es pretén que siguin publicades al BOE abans de l’estiu, i les més complexes (concurrència competitiva) s’intentaran avançar algunes abans de l’estiu, i la resta a partir de setembre.
En el cas de les empreses, podran beneficiar-se del MOVES III quan s’obrin les convocatòries en les corresponents Comunitats Autònomes. Mentrestant, segueix en vigor MOVES II, que té una duració de 12 mesos des de la publicació de les convocatòries en cada comunitat autònoma.
Les subvencions estan destinades a la infraestructura de recàrrega de; particulars, comunitats de propietaris, petites i mitjanes empreses, i per a infraestructures de recàrrega ràpida i ultraràpida.
També es reforcen les ajudes directes per a particulars i autònoms. Per tant de poder accelerar la renovació de la flota subvencionant un màxim de 7.000 euros per a l’adquisició del vehicle elèctric, (7.700€ per a municipis de menys de 5.000 habitants).
Cal destacar, que les ajudes a la compra del vehicle seran reforçades amb un 10% addicional per a autònoms (taxis i VTC), municipis de menys de 5.000 habitants i persones amb mobilitat reduïda.
Els municipis de menys de 5.000 habitants rebran més ajudes. Com a resultat, el MOVES III també proporciona ajudes del 10% addicional en les actuacions per a la instal·lació d’infraestructures de recàrrega.
Segueix vigent el MOVES II?
A més, es poden seguir cursant les sol·licituds; fins que hagi passat un any a partir de la data de publicació de l’extracte de les convocatòries del programa. De forma que, les publicacions hauran de trobar-se en els diaris oficials de les comunitats autònomes, sempre que segueixin existint pressupostos disponibles per a les actuacions en qüestió.
Com sol·licitar les ajudes per a punts de recàrrega del Pla MOVES III?
Una vegada publicat al BOE i coneixent més detalls sobre el programa, a Etecnic energy & mobility ampliarem els detalls i desgranarem tots els aspectes més importants del Pla MOVES 2021.
A Etecnic oferim tota mena d’informació i atenem qualsevol consulta, per a aquelles empreses o administracions públiques interessades en la instal·lació d’infraestructura de recàrrega. També projectes de descarbonització de flotes i Plans de Transport al Treball (PTT) o digitalització, etc.
A més, al següent document es podran consultar algunes de les preguntes freqüents dels programes MOVES II i MOVES III.
En aquests últims anys, Etecnic ha gestionat amb èxit més del 90% de les sol·licituds del Pla MOVES.