Catalunya ha aconseguit implantar una xarxa de recàrrega amb un carregador ràpid cada 60 quilòmetres, gràcies a la col·laboració entre l’Administració Pública Catalana i Etecnic. A causa d’aquests esforços conjunts, s’ha creat una infraestructura base, gestionada a través de l’aplicació EVcharge, a través de la qual els conductors saben que en un petit radi podran carregar el seu vehicle i seguir el seu recorregut.

No ens podem perdre! Encara queda molta feina per fer. Cal seguir desenvolupant aquesta xarxa pública de recàrrega, al servei del ciutadà, garantint una xarxa de carregadors justa i equitativa.

Què és una xarxa de càrrega pública?

Una xarxa de recàrrega pública és la que posa a disposició del ciutadà punts de recàrrega, gratuïts o de pagament, com un servei més al municipi. Com a conseqüència, és possible augmentar el valor del poble o ciutat, afegint una etiqueta verda i sent un centre d’atracció per a visitants, turistes, treballadors, famílies, etc.

Tots els municipis necessiten una xarxa de recàrrega pública per posar el servei de mobilitat elèctrica a disposició dels seus ciutadans.

Els municipis juguen un paper crucial en la descarbonització del transport, són els facilitadors del model de negoci, animen a ciutadans i empreses a seguir la mateixa línia.

Les zones de Baixes Emissions (ZBE)

El 17 d’agost, el BOE ha publicat l’Ordre TMA/892/2021,  per la qual s’aproven les bases reguladores del Programa d’ajudes als municipis per a la implantació de Zones de Baixes Emissions i la transformació digital i sostenible del  transport urbà. El BOE es troba en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Les ajudes busquen accelerar la implantació de Zones de Baixes Emissions, contribuint a la millora de la qualitat de l’aire i a la reducció de gasos d’efecte hivernacle. Així mateix, s’estableixen ajudes per a la transformació de flotes de transport públic a nivell municipal.

L’objectiu és establir les Bases Reguladores i primera convocatòria per a la concessió de subvencions als Ajuntaments, per tal de fomentar la implantació de la ZBE i la sostenibilitat del transport urbà. La convocatòria serà gestionada per MITMA.

L’ajuda s’estructura en 4 línies:

  1. Accions per a la implantació de Zones de Baixes Emissions que incloguin el conjunt d’inversions necessàries per a la seva implementació.
  2. Mesures dirigides a la transformació digital i sostenible del transport públic i a la promoció de la mobilitat saludable.
  3. Accions de transformació de flotes de transport públic per contribuir a la consecució dels objectius de la Directiva de Vehicles Nets.
  4. Accions de digitalització que es tradueixen en una major eficiència en la gestió del trànsit i del transport i en la gestió de la demanda, així com en l’anàlisi de la informació.

A través de concurrència competitiva, permet als Ajuntaments presentar sol·licituds i aquestes seran avaluades en funció del seu impacte, qualitat, maduresa i rellevància. També s’avaluaran les sinergies conjuntes entre entitats.

La xarxa de recàrrega. Punt de recàrrega públic o privat?

La importància de saber si el municipi necessita un punt de recàrrega públic o privat rau en les necessitats que existeixen.

Gestió pública del punt de recàrrega

El propi ajuntament -amb l’assessorament d’una empresa externa- l’Ajuntament instal·la i gestiona el punt a través d’una plataforma de programari obert que permet fixar preus.

Gestió Privada

Normalment a través d’una concessió demanial (contractes de 10 anys)es realitza un contracte d’estacions de recàrrega públiques al municipi.

Es pot fer a través d’una licitació del contracte amb criteris d’avaluació, on s’estableixen matemàticament valuosos; econòmic, ubicació, instal·lació de carregadors, comissió de concessió, etc.

Quins són els beneficis d’instal·lar una xarxa de recàrrega i gestionar-la amb software intel·ligent?  

  • Pots controlar els preus i estratègies, d’acord amb els convenis dels Ajuntaments (preus especials, tarifes, promoció entre la ciutadania, etc.)
  • Model de negoci amb potencial de creixement com a ingressos municipals, amb despeses d’explotació controlades i subvencionades.
  • Integració amb el model de ciutat intel·ligent SMART CITY amb ple accés a dades i estadístiques per encaixar-lo amb altres projectes innovadors (Big Data Municipal).
  • Imatge d’un municipi tecnològic i sostenible.
  • Importants subvencions per minimitzar el cost de la inversió.
  • En el cas de Catalunya, la possibilitat de contractar a través de l’ACM (subministrament i gestió).
  • Facilitat de gestió a través d’aparcaments municipals.

Sens dubte, hi ha molts beneficis d’instal·lar una xarxa de recàrrega pública, però els més rellevants ho són; oferir mobilitat elèctrica al ciutadà i atraure turisme sostenible.

Projecte clau en mà o 360º d’un punt de recàrrega

A Etecnic som líders a Catalunya amb més de 500 punts de recàrrega gestionats i instal·lats a l’administració pública.

A l’hora de realitzar una instal·lació a la via pública, és recomanable dur a terme un projecte clau en mà o 360º. On es realitza la consultoria, el projecte, la instal·lació, el manteniment, l’atenció 24/7 als usuaris i el programari de gestió dels punts de recàrrega.

Abans de dur a terme la instal·lació és recomanable fer la consulta i el projecte, ajudant a prendre la millor decisió per a la posterior instal·lació del punt. En aquesta fase s’escull la millor ubicació per al municipi, la instal·lació elèctrica que es necessita, el carregador òptim per a la zona.

El manteniment i l’atenció al client són molt importants per resoldre les incidències de manera àgil. El nostre departament tècnic ens permet resoldre i agilitzar les incidències de carregadors i usuaris amb atenció personalitzada 24/7.

Per tancar el projecte clau en mà, trobem el programari de gestió de punts de recàrrega.  Permet controlar i gestionar: l’estat dels carregadors (incidències, tarifes, etc.), les estadístiques d’ús, la gestió d’usuaris i reserves (usuaris, vehicles i targetes) i la gestió de la facturació dels punts de recàrrega. A més, l’aplicació mòbil per facilitar la recàrrega als usuaris de vehicles elèctrics.

La mobilitat elèctrica mai ha estat tan senzilla de la mà d’Etecnic Energy & Mobility. Som experts en l’acompanyament de l’administració pública i les empreses per adaptar-nos al canvi d’una manera alineada amb l’horitzó marcat per la Unió Europea.

[WEBINAR] Com reduir despeses i generar ingressos amb la mobilitat elèctrica. Aquest webinar està en català i està dirigit a l’administració pública catalana, però si en voleu saber més sol·liciteu la vostra consulta gratuïta sense compromís. Estem encantats de saber de tu!