Think Tank EMS: més de 25 barreres i 45 propostes de solució per descarbonitzar flotes corporatives
Empreses per la Mobilitat Sostenible ha celebrat, amb el suport de Bridgestone, el ‘Think Tank EMS: Cap a la descarbonització de les flotes corporatives’ amb l’objectiu d’identificar les barreres que impedeixen avançar en aquesta descarbonització, així com proposar solucions per abordar-les.
La plataforma Empresas por la Movilidad Sostenible ha presentat els ‘Think Tank EMS’, una sèrie de trobades amb experts d’alt nivell que tenen l’objectiu
de promoure una mobilitat més sostenible i compromesa amb els nous reptes.
Més de 25 barreres i més de 45 propostes de solució
Experts d’alt nivell d’organitzacions referents que estan liderant el canvi, han compartit la seva experiència i han identificat, en base a ella, més de 25 barreres i 45 propostes de solució, que han quedat recollides en un White Paper.
“Potser aquest document recull, per primera vegada, no només gran part de les barreres actuals, sinó també propostes de solució factibles que si es duguessin a terme podrien generar un veritable canvi i un impuls real en la descarbonització del transport”, afirma May López, directora de Desenvolupament d’Empreses per a la Mobilitat Sostenible.
Alguns dels missatges obtinguts són:
El preu dels vehicles industrials elèctrics és tres vegades més gran que els de dièsel, els preus dels quals han pujat un 40 % en els últims 5 anys, mentre els ajuts s’endarrereixen. Les ajudes del MOVES II han tingut fins a un any i mig de retard en la seva adjudicació final al sol·licitant.
S’ha de despolititzar la sostenibilitat i establir un marc jurídic i polítiques estables basades en la millora contínua i garantint el compliment legal. Manca legislació que doni seguretat jurídica, com la Llei de Mobilitat Sostenible, la norma nacional de masses i dimensions a nivell nacional o l’aprovació i establiment de les ZBE a la majoria de municipis (la qual actualment no es compleix).
Segon les dades de Webfleet, el 61% dels vehicles de combustió de les flotes connectades a nivell europeu (55% a Espanya), es poden transicionar a VE, estalviant 15 tones de CO2 i 3.500€ de mitjana per vehicle a l’any. Per això, és clau establir una línia d’ajuts per a enginyeries bàsiques prèvies i de telemetria per a l’anàlisi i la planificació de l’electrificació que faciliti el canvi.
L’autonomia dels vehicles continua sent un limitant per a un ús professional i una barrera real per als operadors logístics que fan llargs desplaçaments. Aquest any s’hauria de quadruplicar la infraestructura de recàrrega pública per a VE per arribar a l’objectiu dels 100.000 punts de recàrrega pública el 2023, marcat pel Govern al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Les flotes corporatives requereixen infraestructura de càrrega descentralitzada i vinculada a la flota, situada als centres de treball, els domicilis dels empleats o pàrquings vinculats. Garantir el compliment de la normativa del RDL 29/2021, que estableix l’obligatorietat de tenir almenys 1 punt de recàrrega per cada 20 o 40 places de pàrquing en edificis públics o privats.
No hi ha una solució única: quan es parla de descarbonització s’hauria de tenir una visió 360. És clau diferenciar l’ús que es dóna als vehicles, no es pot parlar de l’electrificació del turisme igual que l’electrificació d’un tràiler, o de un vehicle dús urbà o dun interurbà. Cal contemplar l’Anàlisi de Cicle de Vida (ACV) i la intermodalitat sense perdre el focus de l’eficiència energètica on els Certificats d’Estalvi Energètic (CAES) poden jugar un paper rellevant en la descarbonització.
Ja pot accedir al videoresum de la jornada (menys de 5 minuts) i al white paper complet amb totes les barreres que frenen la descarbonització de flotes corporatives i totes les propostes de solució per al seu impuls eficient.