Analitzem la situació actual de la mobilitat elèctrica a Catalunya amb els informes recents de l’ICAEN

Article d’opinió per Mireia Olivart, Responsable Comercial d’Infraestructura de Recàrrega Pública en Etecnic.

En els últims mesos, hem observat amb una barreja d’esperança i preocupació el lent avanç en la venda de vehicles elèctrics a Espanya. Al setembre, l’increment va ser d’un modest 9%, la qual cosa demostra que, encara que la tendència és positiva, el ritme no és suficient per complir amb els ambiciosos objectius europeus marcats per al 2030. Segons el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC), hauríem de comptar amb cinc milions de vehicles elèctrics en circulació per a aquesta data, però la realitat és que el mercat està avançant a passos curts. Quina és la clau per desbloquejar aquest estancament? La resposta és clara: una xarxa de recàrrega pública i privada robusta i accessible.

Un dels grans desafiaments que afronta la mobilitat elèctrica és que al voltant del 70% dels vehicles en circulació no disposen d’una plaça d’aparcament privada. Això implica que una gran part de la població no té la possibilitat d’instal·lar un punt de recàrrega domèstic, que és l’opció més còmoda i econòmica per carregar un vehicle elèctric. A Catalunya, segons els informes més recents de l’ICAEN (Institut Català d’Energia), la recàrrega domèstica és fonamental per a la generalització de la mobilitat elèctrica. No obstant això, la infraestructura actual és insuficient, i les solucions de recàrrega vinculada en aparcaments privats o comunitaris avancen a un ritme massa lent.

Una gran part de la població no té la possibilitat d’instal·lar un punt de recàrrega domèstic

Els informes de l’ICAEN també destaquen la falta d’una xarxa de recàrrega nocturna de baixa potència en les estacions d’accés públic, la qual cosa suposa una barrera per a aquells que depenen de l’aparcament al carrer. Aquestes persones es veuen forçades a utilitzar estacions de recàrrega ràpida, amb un cost superior i en ubicacions que no sempre s’ajusten a les seves necessitats diàries.

Si de veritat volem accelerar l’adopció del vehicle elèctric, és crucial expandir la xarxa de recàrrega pública i assegurar que cada municipi compti amb solucions adaptades als diferents perfils d’usuaris. Això inclou estacions de recàrrega ràpida en ubicacions estratègiques i punts de recàrrega de baixa potència en àrees residencials i urbanes, accessibles per a aquells que no tenen aparcament privat.

A més, és fonamental fomentar polítiques que facilitin la instal·lació de punts de recàrrega en comunitats de veïns, ja que la lentitud amb què s’estan desplegant és un fre clar a la compra de vehicles elèctrics. L’ICAEN també recomana que hi hagi estacions de recàrrega ràpida en un radi inferior a 10 km, amb una proporció d’una estació per cada 30 vehicles. Aquests són els passos que hem de prendre si volem estar en el camí correcte cap a la descarbonització del parc automobilístic.

A nivell europeu, els objectius són ambiciosos, però assolibles si prenem mesures decidides ara. Catalunya té una oportunitat única de ser líder en la transició cap a una mobilitat més sostenible, però per aconseguir-ho, necessitem una infraestructura de recàrrega que estigui a l’altura de la demanda. A Etecnic, estem compromesos a impulsar aquest canvi, col·laborant tant amb el sector públic com amb el privat per desenvolupar solucions de recàrrega eficients, accessibles i sostenibles.

Una crida a l’acció

La mobilitat elèctrica no només és el futur, és el present, i tots, des dels ciutadans fins a les institucions, tenim un paper crucial en la seva consolidació. Accelerar aquest procés és possible, però requereix una acció coordinada i una infraestructura que doni suport a la demanda creixent. Només així podrem descarbonitzar el nostre parc automobilístic i complir amb els objectius que ens hem proposat per al 2030.

El moment d’actuar és ara.