Entrevista a David Gabaldon, cap de l’àrea de mobilitat de PUMSA (Promocions Urbanístiques de Mataró, SA)

Mataró és un municipi de la província de Barcelona, capital de la comarca del Maresme, i es troba a uns 30 quilòmetres al nord-est de Barcelona. L’any
2023, la ciutat tènia una població aproximada de 129,870 habitants i una superfície de 22,53 km²​.

La ciutat està apostant per millorar la seva infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics, recolzant així la transició cap a una mobilitat més sostenible, alineant-se amb les tendències globals i locals en mobilitat urbana sostenible​.

PUMSA (Promocions Urbanístiques de Mataró, S.A.) és una empresa pública de l’Ajuntament de Mataró que gestiona els serveis de mobilitat urbana a la ciutat. Entre les seves funcions principals es troben la gestió dels aparcaments municipals de rotació i de residents, la zona regulada d’estacionament (Zona Blava) i el servei de retirada i custòdia de vehicles de la via pública. Compromesa amb la mobilitat sostenible, PUMSA ha ampliat recentment la seva xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, comptant amb un total de 35 punts distribuïts entre aparcaments de rotació i de residents.

Com a part d’aquest esforç per fomentar la mobilitat elèctrica, PUMSA ha contractat a Etecnic360 per a implementar un servei integral que abasta des de la consultoria i la instal·lació dels punts de recàrrega, fins a la posada en marxa del programari i l’aplicació EVcharge, així com el manteniment i la teleassistència.

Per a conèixer més sobre aquesta transició cap a una mobilitat més sostenible, conversem amb David Gabaldon, cap de l’àrea de mobilitat en PUMSA des de fa cinc anys. Gabaldon ens comparteix la seva experiència i com, en el seu rol, es dedica a modernitzar, ampliar i optimitzar les infraestructures de mobilitat per a oferir serveis més eficients, millorant així la qualitat de vida dels ciutadans.

És un projecte de mobilitat elèctrica important. Què us va fer plantejar aquest projecte i quines necessitats vau identificar?

Quan em vaig incorporar el 2019, un dels principals objectius era millorar les instal·lacions de PUMSA, especialment en els pàrquings municipals de rotació. Detectem la necessitat de renovar l’equip de gestió i ampliar els serveis oferts. En l’àrea de la mobilitat, comencem per a impulsar el carsharing amb Som Mobilitat (empresa de carsharing de vehicles elèctrics), amb 6 vehicles en servei, i a continuació ens vam adonar que necessitàvem impulsar la mobilitat elèctrica a la ciutat, ja que era un servei que havíem d’oferir. L’aprovació del Reial decret 19/2021 ens va ajudar a validar el projecte. Avui comptem amb 22 carregadors integrats a EVcharge, distribuïts en 35 places electrificables, tant en pàrquings de rotació com de residents.

Si no hagués estat pel Reial decret, hauríeu abordat igualment aquest projecte?

El projecte ja estava en els nostres plans. Volíem diferenciar-nos i oferir un servei integral als ciutadans de Mataró.

Teníeu clar des del principi que necessitàveu diferenciar entre serveis per a residents i no residents?

Volíem oferir un servei inclusiu per a tots els usuaris, no sols per als de rotació, sinó també per als residents. Això ens va plantejar un repte en els pàrquings de residents, ja que no són places rotatòries. Vam haver de crear un procés perquè els usuaris de vehicles elèctrics poguessin sol·licitar el canvi en una plaça electrificada. Amb aquesta aposta, facilitem als ciutadans la transició al vehicle elèctric sense costos addicionals; només han de pagar la recàrrega, que poden fer a través de l’aplicació EVcharge.

PUMSA també ha renovat la seva pròpia flota de vehicles, oi?

Hem renovat la nostra flota amb vehicles elèctrics i motocicletes per a reduir les emissions contaminants i millorar les condicions de treball del nostre equip. A més, estem treballant amb una empresa especialitzada en la fabricació de motocicletes elèctriques per a instal·lar un punt d’intercanvi de bateries, cosa que forma part de la nostra estratègia per a promoure la mobilitat sostenible.

Com veus la mobilitat elèctrica en el futur?

.Crec que falta un impuls important per part del govern a través de subvencions. A pesar que algunes empreses de vehicles elèctrics han reduït els preus puntualment, necessitem més suport governamental, com en altres països europeus, on les subvencions són més altes, tant per a la compra de vehicles elèctrics com per a la infraestructura de recàrrega elèctrica. També és crucial educar la població sobre com utilitzar i mantenir aquests vehicles, i sobre la importància d’un bon manteniment dels punts de recàrrega.

Quins pors o inseguretats perceps en els usuaris respecte al canvi a vehicles elèctrics?

El cost inicial elevat continua sent un obstacle, a més de la falta de pedagogia a la ciutadania. Cal ensenyar més els avantatges i el funcionament dels vehicles elèctrics. Augmentar les subvencions per reduir el preu de compra ajudaria molt. A més, la xarxa de punts de recàrrega necessita un millor manteniment i temps d’activació més ràpids; és inacceptable que el 25% dels punts de recàrrega a tota la península estiguin inoperatius.

Què creus que falta per impulsar la mobilitat elèctrica?

Primer, una infraestructura sòlida que es pugui avançar a la demanda futura. No podem anar segons la demanda; com a entitat pública, ens hem d’avançar a les necessitats perquè els ciutadans facin el pas. Segon, preus raonables per kW/h que siguin atractius per als usuaris, o bé amb tarifes especials. A PUMSA estem considerant implementar tarifes d’aparcament més baixes per a vehicles elèctrics en comparació amb els de combustió.

Quin feedback heu rebut dels usuaris fins ara?

El feedback ha estat positiu, especialment per l’augment de punts de recàrrega. Hem mantingut preus accessibles i estem duent a terme una campanya de publicitat per a promoure i donar a conèixer aquests serveis als mitjans locals.

Finalment, què et va portar a triar Etecnic per a aquest projecte?

Ja coneixia Etecnic com a empresa abans d’unir-me a PUMSA, i Etecnic ja gestionava i feia el manteniment dels punts de recàrrega que teníem. El que ens va fer seguir apostant per Etecnic van ser dos motius principals: el fet de desenvolupar internament l’aplicació mòbil EVcharge, cosa que ens permet tenir un contacte directe i un millor control. A més, el manteniment preventiu i la teleassistència 24/7 són crucials per garantir un servei òptim als usuaris.

Impulsem amb tu la teva mobilitat elèctrica

Els nostres consultors, t’ajudaran a definir els elements necessaris perquè sigui un èxit