Reflexió de Jorge Ríos, CEO de Etecnic

Tot ha començat quan he preguntat a ChatGPT quina era la principal empresa americana fa 50 anys (1974) i quin lloc ocupa avui. Aquesta consulta inicial va portar a una revelació interessant sobre com les estructures empresarials als EE.UU i Europa han evolucionat de manera molt diferent. Als EE.UU, només Exxon roman entre les deu empreses principals per facturació des de 1974, mentre que les altres han estat reemplaçades per empreses de sectors nous, en la seva majoria tecnològics, com Amazon, Apple i Google. En canvi, a Europa, noms com Royal Dutch Shell, BP, i Volkswagen continuen encapçalant les llistes, la qual cosa subratlla una estabilitat que, encara que aporta confiança, també pot frenar la innovació i l’adaptació a nous mercats tecnològics.

Aquest contrast convida a una reflexió sobre el context actual de les empreses europees i el paper crucial que juguen les PIMES tecnològiques com Etecnic , especialment en àrees innovadores i sostenibles, com la mobilitat elèctrica. Segons l’informe “The Future of European Competitiveness” de Mario Draghi, Europa enfronta tres desafiaments claus per a impulsar la seva competitivitat: tancar la bretxa d’innovació, avançar en la descarbonització sense comprometre la competitivitat i millorar la seguretat econòmica reduint dependències (The future of European …). En aquest context, és crucial que el mercat valori adequadament el rol transformador de les PIMES tecnològiques, reconeixent-les com les veritables catalitzadores del creixement.

El paral·lelisme entre Europa i els Estats Units

En 1974, els noms més poderosos en l’economia dels EE.UU. eren companyies industrials i energètiques com General Motors, Exxon i Ford, mentre que a Europa, líders com Royal Dutch Shell i BP encapçalaven el sector energètic, i Volkswagen dominava la indústria automotriu. Avui dia, no obstant això, el rànquing dels EE.UU reflecteix una evolució empresarial marcada per la innovació tecnològica: companyies com Amazon i Apple, absents en 1974, ara encapçalen la llista, representant una economia transformada per la tecnologia digital i el comerç electrònic.

En canvi, Europa s’ha mantingut més conservadora en la seva estructura empresarial. Companyies tradicionals, com Volkswagen i BP, continuen liderant en facturació. Encara que això reflecteix estabilitat, també assenyala una falta de dinamisme i adaptació als sectors que lideren el creixement mundial. Segons l’informe Draghi, Europa sofreix una “estructura industrial estàtica” que impedeix que noves empreses tecnològiques creixin i competeixin al mateix nivell que les empreses estatunidenques o xineses (The future of European …). Als EE.UU, totes les empreses amb una valoració de més d’un bilió d’euros han sorgit en les últimes cinc dècades, mentre que a Europa cap empresa fundada des de zero ha aconseguit aquesta magnitud.

La mobilitat elèctrica com a motor de creixement

En aquest context, PIMES tecnològiques com Etecnic, que s’especialitzen en mobilitat elèctrica, representen una glopada d’aire fresc per a l’economia europea. Etecnic se situa en una posició privilegiada dins d’un nínxol d’alta demanda i rellevància global: la infraestructura de recàrrega per a vehicles elèctrics. La mobilitat elèctrica no nomes respon a una demanda creixent de vehicles menys contaminants, sinó que també s’alinea amb l’objectiu europeu de descarbonització, una de les tres àrees d’acció destacades en l’informe de Draghi (The future of European …).

La importància de la infraestructura de recàrrega i les solucions sostenibles que ofereix Etecnic va més enllà de la reducció d’emissions; apunta a un canvi en el model energètic europeu cap a una major independència i eficiència. Això és crucial en un entorn on els costos energètics i les limitacions d’accés a recursos naturals són reptes constants. Les solucions de Etecnic demostren com les PIMES tecnològiques poden innovar en camps de gran impacte, abordant problemes ambientals i econòmics al mateix temps.

Comparativa d’inversió en R+D i bretxa d’innovació

L’informe Draghi també subratlla el problema de la bretxa d’innovació entre Europa i els Estats Units. Mentre que les empreses europees inverteixen aproximadament 270 mil milions d’euros menys en recerca i desenvolupament (R+D) que les seves contraparts estatunidenques, la diferència en el nombre d’empreses de tecnologia avançada és alarmant: només quatre de les 50 principals empreses tecnològiques del món són europees, mentre que la majoria d’elles són estatunidenques (The future of European …). La falta d’inversió i l’enfocament en tecnologies madures, com l’automoció, són factors que limiten el creixement i la innovació a Europa. Aquesta bretxa d’innovació posa de manifest la importància de PIMES àgils i tecnològiques que puguin aprofitar la demanda en sectors emergents com el de la mobilitat elèctrica.

El paper del mercat en el reconeixement de les PIMES

El reconeixement de les PIMES tecnològiques, especialment aquelles dedicades a àrees d’alta demanda i valor agregat com la mobilitat elèctrica, ha d’anar més enllà del suport polític. Si bé les polítiques públiques poden oferir incentius inicials, el valor real i la validació d’aquestes empreses ha de provenir del mercat, ja sigui en el sector B2B o en el consum directe. Els clients i altres empreses han de veure a les PIMES tecnològiques com Etecnic com a socis estratègics capaços d’oferir solucions innovadores i sostenibles.

En lloc de dependre únicament del reconeixement polític, el mercat ha de valorar l’impacte directe que aquestes empreses generen en termes de sostenibilitat, eficiència energètica i adaptació tecnològica. Les empreses tecnològiques com Etecnic demostren que és possible generar canvis significatius sense necessitat de ser una gran corporació, sinó a través d’una combinació d’especialització, innovació i responsabilitat ambiental.

Tres àrees clau d’acció segons l’informe Draghi

  1. Tancar la bretxa d’innovació: Europa necessita un canvi en el seu enfocament cap a la innovació, no nomes augmentant la inversió en R+D, sinó també creant un entorn que permeti a noves empreses tecnològiques créixer i competir. En lloc de centrar-se únicament en indústries tradicionals, el continent ha d’obrir espai per a sectors emergents i tecnologies disruptives que impulsin la productivitat.
  2. Descarbonització i competitivitat: Les solucions tecnològiques d’Etecnic en mobilitat elèctrica són un exemple clar de com les PIMES poden ser agents de canvi en la transició cap a una economia baixa en carboni. Perquè Europa avanci en els seus objectius de descarbonització, ha d’integrar esforços entre sectors energètics i automotrius, fent costat a les empreses que innoven en aquests àmbits.
  3. Augment de la seguretat i reducció de dependències: La dependència de recursos externs i la inestabilitat geopolítica són reptes crucials. El desenvolupament de tecnologies sostenibles i solucions energètiques autònomes a Europa és essencial per a assegurar un creixement estable i segur. Les PIMES tecnològiques contribueixen a aquesta independència en desenvolupar infraestructures com la de mobilitat elèctrica, que redueix la dependència de combustibles fòssils.

Conclusió

En un moment crític per al futur d’Europa, les PIMES tecnològiques com Etecnic juguen un paper fonamental en l’avanç cap a un model econòmic sostenible i competitiu. Mentre que les grans empreses europees continuen dominant sectors tradicionals, aquestes PIMES aporten l’agilitat i la innovació necessàries per tancar la bretxa de creixement i independència enfront d’altres economies. El mercat, més enllà dels suports polítics, ha de ser qui valori i validi l’impacte d’aquestes empreses, reconeixent la seva capacitat per a oferir solucions d’alt valor.

L’informe de Draghi ressalta la urgència d’un canvi estructural a Europa. La sostenibilitat, la innovació i la seguretat econòmica són objectius prioritaris que poden aconseguir-se si es valora a les PIMES com Etecnic. Només quan el mercat reconegui plenament el valor d’aquestes empreses, Europa podrà aspirar a un creixement durador i a una major competitivitat en l’escenari global.