Ciberseguretat en la Mobilitat Elèctrica: Un desafiament clau en el VIII Congrés Europeu de Mobilitat Elèctrica, CEVE2024

El Congrés Europeu de la Mobilitat Elèctrica (CEVE2024), organitzat per AEDIVE i celebrat a Gijón del 18 al 19 de setembre de 2024, s’ha consolidat com un dels principals fòrums de discussió sobre la transformació cap a la mobilitat elèctrica a Europa. En aquesta edició, el congrés ha posat especial atenció en la complicada conjuntura que travessa la cadena de valor de l’automoció, marcada per tensions geopolítiques i l’accelerada transició cap a l’electrificació. Malgrat els desafiaments, el sector continua mostrant expectatives positives de creixement tant a Espanya com en mercats internacionals, amb inversions exponencials en tecnologia i sostenibilitat. No obstant això, la incertesa global i els reptes pendents en l’àmbit industrial i tecnològic han estat un punt central d’anàlisi durant l’esdeveniment, especialment en àrees crítiques com la ciberseguretat.

La mobilitat elèctrica, per naturalesa, és una tecnologia connectada, i amb això, sorgeix la necessitat de protegir tant les infraestructures com els sistemes que la sostenen. En la taula rodona titulada “Ciberseguretat en l’àmbit de la mobilitat elèctrica”, celebrada el segon dia del congrés, diversos experts van abordar els desafiaments actuals i futurs en aquesta àrea. Entre els participants destacats es trobava José Ignacio Latorre, Business Unit Manager de EVcharge, qui va aportar la seva visió i experiència sobre les mesures de seguretat aplicades en les infraestructures de càrrega elèctrica i els serveis de gestió de mobilitat.

La ciberseguretat en la Mobilitat Elèctrica: un repte en constant evolució

José Ignacio va subratllar la importància de la ciberseguretat no sols en la mobilitat elèctrica, sinó en tots els sectors de la societat moderna. Encara que Espanya es troba en una posició relativament avançada quant a estàndards de seguretat en el sector de la mobilitat elèctrica, l’amenaça dels atacs cibernètics segueix present. En aquest sentit, va destacar que la solució de backend de EVcharge ja inclou mesures robustes com a tallafocs, detecció d’intrusions, criptografia en les comunicacions i actualitzacions remotes de microprogramari (OTA), tot això sota les certificacions ISO 27001, 27017 i 27018.

Tanmateix, José Ignacio també va ressaltar que la millora constant és essencial. Els ciberdelinqüents desenvolupen contínuament noves tècniques, per la qual cosa les empreses del sector han d’apostar per solucions provades i robustes que s’adaptin als més alts estàndards de seguretat.

El protocol OCPP: la clau de la ciberseguretat

Un dels temes clau discutits va ser la necessitat d’adoptar plenament les capes de ciberseguretat del protocol OCPP (Open Charge Point Protocol), que permet la comunicació segura entre els carregadors i els sistemes de gestió. José Ignacio va fer una crida als fabricants de vehicles i carregadors perquè implementin el protocol OCPP 2.0.1 de manera completa i actualitzin les infraestructures existents que encara operen amb versions anteriors, com OCPP 1.6.

Seguretat física: un desafiament paral·lel

A més de la ciberseguretat, José Ignacio va esmentar la creixent preocupació per la seguretat física de les infraestructures de recàrrega. Un exemple d’això és el robatori de mànegues i connectors de càrrega, un problema que està en augment. En Etecnic, s’han desenvolupat solucions per a mitigar aquests riscos, demostrant una vegada més la necessitat d’abordar la seguretat des de múltiples fronts.

Conclusió

La ciberseguretat en la mobilitat elèctrica no és només una necessitat tècnica, sinó una prioritat estratègica per a garantir la protecció de les infraestructures i els serveis. Encara que actualment no és un problema generalitzat a Espanya, les xarxes de recàrrega estan en expansió i, amb el temps, es convertiran en un objectiu dels ciberdelinqüents. Per això, és fonamental que les empreses del sector adoptin mesures de seguretat avançades i no baixin la guàrdia.
Com va concloure José Ignacio en la taula rodona: “La mobilitat elèctrica neix com a tecnologia connectada i, per tant, la ciberseguretat és present en el seu ADN. Encara que els protocols ja són ciberseguros, l’evolució mai acaba i la inversió per a combatre les noves amenaces ha de ser constant.”

La taula rodona va comptar amb altres destacats experts, com a Azucena blanc Hernández Palmero de EUROCYBCAR, Alejandro Valdovinos de CIRCONTROL, Adrien Castagnié de ChargeGuru, i Javier Lázaro de XCHARGE, els qui van aportar la seva visió sobre la protecció de les xarxes de recàrrega, la seguretat en les transaccions i les plataformes de pagament.

En resum, la ciberseguretat no sols garanteix el correcte funcionament de les infraestructures de mobilitat elèctrica, sinó que és un pilar fonamental per al seu creixement i acceptació a nivell global.