El passat 10 de febrer, la Generalitat de Catalunya va presentar el Pla Catalunya Lidera, una ambiciosa estratègia d’inversió que busca posicionar Catalunya com a referent en sostenibilitat, innovació i desenvolupament econòmic. En l’esdeveniment, que va comptar amb la participació d’empreses líders del sector de la mobilitat i experts en la matèria, hi va ser present Jorge Ríos, CEO d’Etecnic, qui va poder conèixer de primera mà els detalls del pla. Es va destacar la importància de la mobilitat elèctrica en el futur del territori. Amb una inversió total de 18.500 milions d’euros per al període 2025-2030, aquest pla suposa una gran oportunitat per a la mobilitat elèctrica i la transició energètica del territori.

Un pla per a impulsar el vehicle elèctric

El Pla d’Impuls del Vehicle Elèctric 2025-2030 mobilitzarà més de 1.400 milions d’euros fins al 2030, entre inversions públiques i privades, per a l’expansió del vehicle elèctric a Catalunya.

Un dels principals objectius és la creació de 9.000 nous punts de recàrrega públics fins a 2030, la qual cosa permetrà millorar l’accessibilitat a la infraestructura de càrrega en tot el territori català.

El president de la Generalitat, Salvador Illa, va emfatitzar la importància d’aquesta transició: «Per a descarbonitzar el sector de la mobilitat, la solució es diu vehicle elèctric. No hi ha marxa enrere.» Acompanyat pels consellers Albert Dalmau, Alícia Romero i Miquel Sàmper, va destacar els esforços de la indústria automobilística per democratitzar l’accés al vehicle elèctric i reduir la bretxa de costos amb els vehicles de combustió.

El pla estableix que per a 2030 s’aconseguiran els següents objectius:

  •  Duplicar el ritme de desplegament d’estacions i punts de recàrrega.
  • Aconseguir un 90% d’electrificació de la flota de la Generalitat.
  • Triplicar el ritme de penetració del vehicle elèctric i aconseguir la mitjana europea.
  • Incrementar el coneixement sobre els beneficis del vehicle elèctric entre el públic objectiu.
  • Reforçar la cadena de valor de la indústria catalana relacionada.
  • Establir i consolidar una governança públic-privada.

Objectius quantificables:

  • Que en 2030 circulin per Catalunya 120.000 vehicles elèctrics purs, 30.000 híbrids endollables i 30.000 motociclos elèctrics.
  • 180.000 matriculacions de vehicles electrificats.
  • 470.000 tones d’estalvi de CO₂.
  • 9.000 nous punts d’accés públic amb titularitat de la Generalitat.

Mesures

  • 380 M€ per a desplegar infraestructures de recàrrega.
  • 880 M€ en impulsar la demanda del vehicle elèctric.
  • 10 M€ per a millorar la percepció social.
  • 135 M€ en dinamitzar la indústria i fomentar la innovació.
  • 10 M€ en aconseguir una governança i gestió eficients.

LIDERA: un nou operador per a l’execució del pla

Un dels eixos fonamentals del Pla Catalunya Lidera és la creació de l’operador LIDERA, una entitat encarregada de liderar i executar les inversions estratègiques del pla. Aquesta mesura permetrà agilitzar la implantació d’infraestructures clau i garantir la correcta distribució dels recursos per al desenvolupament de projectes de mobilitat sostenible, generació d’energia renovable i descarbonització industrial.

Objectius marcats per Europa

Aquest pla respon als objectius fixats per la Unió Europea, que estableixen assolir una quota del 40% de vehicles electrificats, enfront de l’actual 14,3% a Catalunya, i ampliar la xarxa de punts de recàrrega fins a 45.000, enfront dels 9.000 públics existents en l’actualitat.

Per aconseguir-ho, el primer eix preveu una inversió de 380 milions d’euros per al desplegament de la infraestructura pública de càrrega, incloent-hi 150 milions destinats a 5.000 punts de recàrrega per a la flota de la Generalitat i 4.000 d’accés públic.

Així mateix, el segon eix mobilitzarà 880 milions d’euros per impulsar la demanda de vehicles elèctrics. L’Institut Català de Finances (ICF) oferirà dues línies de préstecs:

  • 200 milions d’euros per a autònoms i microempreses que vulguin adquirir un vehicle elèctric.
  • 240 milions d’euros per a l’electrificació de flotes empresarials.

Aquests préstecs, disponibles el 2026, tindran un termini de devolució de sis anys i un límit de 60.000 euros per vehicle.

L’anàlisi de Jorge Ríos i la posició d’Etecnic

Segons Jorge Ríos, CEO d’Etecnic, el Pla Catalunya Lidera és un pla molt necessari i optimista per a l’economia catalana. Va destacar que definir la mobilitat elèctrica com una acció estratègica a nivell governamental és un pas fonamental, però el seu èxit dependrà d’una implementació efectiva i de la col·laboració públicoprivada amb tots els agents del sector.

Des de la seva fundació l’any 2015, Etecnic ha tingut un paper crucial en la transformació de la mobilitat elèctrica a Catalunya. Amb una trajectòria de més d’una dècada, ha estat pionera en el desenvolupament i la gestió d’infraestructures de recàrrega, oferint solucions innovadores i eficients. Etecnic360, amb el seu servei integral d’infraestructura de punts de recàrrega, ha liderat l’expansió de la mobilitat elèctrica, col·laborant amb més de 200 municipis i gestionant més de 1.400 punts de recàrrega al territori.

Etecnic, compromès amb la democratització de la mobilitat elèctrica a nivell nacional, lidera l’avanç del sector mitjançant la seva experiència i dedicació per garantir un futur més sostenible i accessible. Amb una trajectòria consolidada, impulsa l’expansió de la infraestructura de recàrrega i desenvolupa solucions innovadores que en facilitin la transició energètica, promovent un model de mobilitat lliure d’emissions i accessible per a tothom.