La I Jornada ATG d’Electrificació del Transport va comptar amb la col·laboració de XCharge Europe, fabricadores de vehicles pesants i lleugers i associacions transport i de mobilitat sostenible

Es van presentar tecnologies de càrrega d’última generació, amb un carregador ultraràpid de 200 kW amb bateria i camions i furgonetes elèctriques.

L’Associació de Transportistes de Getafe (ATG), juntament amb Etecnic XCharge Europe, van organitzar la I Jornada Tècnica ATG d’Electrificació del Transport a Madrid, un esdeveniment que va reunir més de 100 professionals de la indústria del transport i la mobilitat elèctrica per a discutir el present i futur de la descarbonització en el transport de mercaderies. La jornada va incloure la col·laboració de fabricants de vehicles pesants i lleugers, associacions de transport i sostenibilitat, i la presentació de tecnologies de càrrega avançada, incloent-hi un carregador ultraràpid de 200 kW amb bateries integrades.

L’esdeveniment va ser organitzat per ATG, que agrupa més de 5.000 empreses del sector, juntament amb Etecnic, un dels operadors líders a Espanya de solucions de càrrega, i XCharge Europe Europe, proveïdor de tecnologia de càrrega d’alta potència. Va comptar a més amb la participació d’associacions sectorials, fabricadores de camions elèctrics de prestigi com Mercedes-Benz Trucks, Volvo Trucks, Ford, IVECO, JAC i Iberdrola BP Pluse. La jornada va demostrar que la electromovilidad és una opció rendible i sostenible tant per al transport pesat com lleuger, mostrant a empreses i fabricants com electrificar les seves flotes i optimitzar costos operatius mitjançant solucions de càrrega ultraràpida i emmagatzematge d’energia.

Zona d’exposició i demostració de recàrrega

Un dels principals atractius de l’esdeveniment va ser l’exhibició de camions elèctrics d’última generació, juntament amb una zona de recàrrega on XCharge Europe Europe i Etecnic van realitzar proves reals de càrrega amb l’innovador carregador NetZero Sèries. Aquest dispositiu, dissenyat per a estacions amb limitacions de potència en la xarxa, permet emmagatzemar energia prèviament i subministrar fins a 210 kW amb una entrada de xarxa de només 60 kW, optimitzant el consum i reduint els costos operatius. Durant les proves, els assistents van poder observar en temps real com es visualitzava la càrrega en la plataforma EVcharge, accedint a dades com l’energia subministrada, el nivell de bateria, i la durada de la recàrrega.

La mobilitat elèctrica és una realitat

El sector de camions elèctrics està experimentant un creixement accelerat a la Unió Europea, amb més de 15.000 camions elèctrics actualment en circulació (600 a Espanya). En 2023, es van llançar 41 nous models elèctrics de més de 3,5 tones en el mercat europeu, com a resposta a la normativa de la UE que exigeix una reducció del 90% en les emissions de CO₂ per a 2040. No obstant això, l’expansió de la infraestructura de càrrega i la disponibilitat d’energia són essencials per a satisfer les creixents necessitats d’aquesta indústria.

La jornada incluyó dos mesas redondas en las que representantes de asociaciones sectoriales, fabricantes y expertos discutieron los desafíos y soluciones para el transporte electrificado. La primera mesa, titulada “Obstáculos y desafíos de la electrificación del transporte pesado y ligero”, abordó los retos económicos, regulatorios y logísticos. Juan Carlos Moreno, presidente de ATG, señaló que “el coste de la energía puede representar hasta un 30% del gasto total, lo que dificulta trasladarlo al cliente final”. Por su parte, Julio Villaescusa, presidente de FENADISMER, añadió que “los transportistas queremos ser sostenibles, pero también necesitamos una rentabilidad. No podemos permitir otra situación como la que ocurrió con el gas natural, que dejó flotas inoperativas por los elevados costes del combustible”.

Arturo Pérez de Lucía, director general de AEDIVE, explicó que la oferta de vehículos eléctricos crece en paralelo a la infraestructura de recarga, lo que permite que “hoy día sea posible encontrar un vehículo comercial eléctrico para cada necesidad profesional”. May López, directora de desarrollo en Empresas por la Movilidad Sostenible (EMS), subrayó que la sostenibilidad tiene una base triple: medioambiental, social y económica, y que estos tres pilares “son los objetivos de sostenibilidad a la que nos lleva a toda empresa o individuo, pero también a las regulaciones nacionales y Europeas, y a la exigencia de los propios clientes”.

Víctor García Nebreda, director general de AEVECAR, expresó que “para las estaciones de servicio, la movilidad eléctrica es igual de interesante que cualquier otra fuente de energía. Nuestro trabajo es satisfacer las necesidades de los conductores y sus vehículos, ofreciendo la energía que nos demanden”.

Jorge Ríos, CEO y fundador de Etecnic, destacó la importancia de lo que llamó “las tres D” —Descarbonización, Digitalización y Descentralización— como claves para el éxito en la electromovilidad profesional. “Habrá una ventaja competitiva significativa para aquellas flotas que generen su propia energía”, afirmó.

La segona taula rodona, “Solucions existents i costos d’operació de camions elèctrics”, va reunir fabricants que van presentar les seves propostes per a optimitzar l’adopció de camions elèctrics. César Serrano, gerent comercial de camions en Concesur Mercedes Trucks, va anunciar la incorporació del Actros e600, amb una autonomia de 500 km i capacitat per a transportar fins a 44 tones, la qual cosa “permet per fi cobrir les necessitats de llarga distància”.

José Suárez Montoro, de Volvo Trucks España, va subratllar la importància d’assessorar els clients en l’electrificació de les seves flotes, assenyalant que “la venda del camió va unida a la infraestructura de càrrega; estudiem amb el client la seva operativa perquè la transició sigui viable i eficient”.

Enric Martín Panadés, director de vendes de JAC Motors Ibèria, va assenyalar que “l’última milla és una realitat i una oportunitat per a l’electrificació”, afegint que això ha consolidat a JAC com a líder en vendes de camions elèctrics en aquest segment.

Miguel Tamayo Fernández, de Ford Pro Charging, va esmentar els casos d’èxit de Ford en sectors específics com a ambulàncies i repartiment d’última milla. “Encara que no totes les flotes poden electrificar-se per complet encara, en casos específics els models elèctrics resulten altament rendibles i milloren notablement l’experiència de conducció”, va concloure.

Juan Carlos Martín Martínez, product manager de IVECO, va assenyalar que “IVECO ofereix models elèctrics amb la mateixa robustesa, capacitat de càrrega i potència que els seus equivalents dièsel, la qual cosa permet una transició fluida a zero emissions”.

Javier Lázaro, Head of Sales de XCharge Europe, va explicar que el carregador Net Zero Sèries ofereix la possibilitat d’afegir una bateria de 233 kWh, la qual cosa permet emmagatzemar energia durant les hores vall, lliurant 210 kW amb escomeses de baixa potència. “Això possibilita l’ús d’energia fins i tot en instal·lacions amb infraestructura limitada, alguna cosa que qualsevol empresa pot aprofitar”, va comentar.

Finalment, Álvaro Morales Quintero, d’Iberdrola BP Pluse, va afirmar que el compromís d’Iberdrola amb l’electrificació del transport és total, amb la instal·lació de carregadors d’alta potència en els principals corredors de transport i la primera unitat operativa del sistema de càrrega MCS (Mega Charging System).

Conclusión

La I Jornada Tècnica ATG d’Electrificació del Transport va subratllar la importància de la electromovilidad en el futur del transport i la logística a Espanya, consolidant el compromís d’empreses i associacions per un transport més sostenible, eficient i competitiu

Etecnic: Impulsant la mobilitat elèctrica

Des de 2015, Etecnic s’ha dedicat a democratitzar l’accés a la recàrrega elèctrica, promovent el respecte pel medi ambient i desenvolupant projectes sostenibles. Ho fem a través de dues marques que treballen de la mà, d’una banda Etecnic360, especialitzada a oferir un servei integral que abasta consultoria, enginyeria, instal·lació, operació, facturació i manteniment de xarxes de recàrrega. Actualment gestiona més de 2.000 punts de recàrrega públics i privats en tot l’estat espanyol.

I per l’altre, EVcharge, la plataforma de software amb més de 12.000 punts de recàrrega i 1.000.000 usuaris a tot el món. Destaca per oferir una suite amb totes les funcions necessàries per a la gestió eficient i energètica de xarxes de recàrrega, tant grans com petites. A més, comptem amb el format App EVcharge utilitzada diàriament per milers d’usuaris per a trobar carregadors i realitzar la càrrega dels seus vehicles elèctrics.

XCharge Europe: Innovació en solucions de càrrega ultraràpida

És un proveïdor pioner de solucions de càrrega d’alta potència i integrades amb bateries. Des de 2017, l’empresa ha secundat de manera constant als líders de la indústria amb solucions de càrrega d’avantguarda i serveis postvenda de confiança. Amb seu a Hamburg i un laboratori SGS a Madrid, Espanya, XCharge Europe es dedica a mantenir estàndards de qualitat estrictes i a reforçar la seva presència en l’avanç de les operacions de càrrega.