Quant triga un cotxe elèctric a carregar-se

A l’hora de comprar un vehicle elèctric, una de les preguntes més habituals entre els usuaris és quant triga un cotxe elèctric a carregar-se. És normal fer-se aquesta pregunta, atès que això et permet organitzar-te millor, perquè res et freni a l’hora de fer el salt cap a aquesta nova forma de mobilitat sostenible i responsable amb el planeta.

Quin és el temps de càrrega d’un cotxe elèctric

Amb el pas dels anys, la tecnologia avança i també el fa la infraestructura necessària per a carregar aquests vehicles, quant a temps i mètodes de càrrega. Diguem que, totes dues coses importen i influeixen a l’hora de comprar aquest tipus de vehicles.

D’altra banda, l’autonomia de les bateries dels vehicles elèctrics també ha millorat significativament en els últims anys, la qual cosa es tradueix al seu torn en una reducció en els temps de càrrega i un preu cada vegada més accessible per a un públic més ampli. Al cap i a la fi, avui dia ja trobem models per a diferents necessitats i pressupostos, la qual cosa facilita el salt cap a l’elèctric, tant per a ús personal, com a professional per a flotes d’empresa i flotes públiques.

A priori, ens trobem davant un escenari cada vegada més favorable. Per això, comencem per resoldre una dels dubtes més freqüents: quant triga un cotxe elèctric a carregar-se.

Quant temps triga a carregar-se un elèctric?

La veritat és que els temps de càrrega poden variar segons el tipus de càrrega i de la infraestructura disponible.

Tenim aquestes opcions disponibles:

  • Càrrega lenta: la càrrega lenta és ideal per a ús ​domèstic, empreses i turisme (hotels i càmpings). Perquè et facis una idea, necessites 8 hores per a una autonomia de 200 km usant carregadors de corrent altern monofàsic. Les potències varien des de 2,3 kW a 7,4 kW.
  • Càrrega semiràpida: utilitza corrent trifàsic de 400V i generalment triga entre 1 a 3 hores. Els carregadors poden oferir des d’11 kW fins a 22 kW.
  • Càrrega ràpida: les trobem en la via pública i en estacions de servei i funciona mitjançant carregadors de corrent continu de 50 kW. Amb 40 minuts, pots aconseguir una autonomia de 200 km.
  • Càrrega ultraràpida: encara que menys comú, aquesta opció pot carregar 200 km en un vehicle en només 10 minuts usant carregadors de 200 kW. Carregadors de 100 kW o 150 kW necessitaràs de 13 a 20 minutos. Aquests carregadors són ideals per a viatges llargs, proporcionant una recàrrega gairebé instantània sense haver de perdre molt de temps de viatge carregant el cotxe.

Tipus de potència de càrrega

  • 3,7 kW (Monofàsica) – híbrids.
  • 7,4 kW (Monofàsica) – elèctrics de gamma mitjana.
  • 11 kW (Trifàsica) – elèctrics de gamma alta.
  • 22 kW (Trifàsica) – alguns elèctrics com el Renault Zoe.

    És important no excedir la potència màxima de càrrega del cotxe .

    A l’hora de carregar el vehicle elèctric, és important considerar la potència màxima de càrrega.

    Al principi es tenia en compte el C-rate per a carregar correctament els vehicles elèctrics i així augmentar la vida útil de de la teva bateria. El C-rate és la relació entre potència de càrrega / capacitat de bateria) (kW/kWh). Es comentava que les bateries d’Ió-Liti per a vehicles elèctrics tenen un C-rate de càrrega màxim entre 1C i 2C, i un C-rate de descàrrega que pot ser de 2C fins a 10C, o més per a aplicacions d’alt rendiment. Si per exemple, agafem un Tesla que té una bateria de 65 kW, podríem carregar-ho a 65 – 130 kW.

    De totes maneres, actualment, els vehicles elèctrics disposen de sistemes per a protegir les bateries, com la gestió del C-rate en funció del SOC de la bateria, i el pre-condicionament tèrmic.

    Quins factors influeixen en el temps de càrrega d’un cotxe elèctric?

    El temps de càrrega d’un cotxe elèctric no sempre és el mateix. En usar-ho veuràs que hi ha una sèrie de factors afecten l’eficiència de la càrrega:

    • Tipus de bateria: la capacitat i especificacions de la bateria del propi vehicle elèctric determinen el temps en el qual trigarà a carregar-se. Les bateries més grans, com les de 100 kWh, poden oferir més autonomia, però també requereixen més temps per a carregar-se completament.
    • Potència del carregador: la velocitat de càrrega també depèn de la potència del carregador i del tipus de connector utilitzat. No són tots iguals com ja hem vist.
    • Nivell inicial de càrrega: un vehicle carregat a la meitat necessitarà menys temps per a recarregar-se que un vehicle sense tot just carrega
    • Condicions ambientals: les temperatures extremes poden afectar l’eficiència de la bateria i alterar els temps de càrrega. Igual que el rendiment de la bateria es veu disminuït si neva, per exemple.

    Quins tipus de connectors hi ha?

    Existeixen diferents tipus de connectors per a vehicles elèctrics, entre ells:

    • Schuko: és la presa estàndard de corrent domèstic. És compatible amb tots els vehicles, però ofereix la menor velocitat de càrrega possible. Per exemple, pot ser útil per a carregar els híbrids endollables, amb una potència de càrrega domèstica de 2,3 o 3,4 kWh.
    • Tipus 1: va ser el primer carregador dissenyat per a cotxes elèctrics. Té una forma circular, cinc borns i pot suportar fins a 7,4 kW. Aquí entrarien els vehicles de gamma mitjana monofàsics com Toyota, ​Hyundai​​ ​o Kia.
    • Tipus 2 (Mennekes): aquest carregador té una forma aplatada i set borns. És compatible amb corrent monofàsic o trifàsic i ofereix entre 3,7 i 44 kW. Per les seves característiques, és molt versàtil i pot carregar qualsevol vehicle elèctric de gamma mitjana o alta.
    • CCS (Blego 2): aquest tipus de carregador està basat en el tipus 2 i té dos borns addicionals per a suportar també corrent contínua, aconseguint fins a 360 kW de potència.
    • ChadeMo: es va dissenyar principalment per marques japoneses, però també s’usa a nivell internacional. És un carregador rodó i té deu borns. Maneja corrent continu fins a 65 kW.

    Coneixes les potències i les càrregues dels diferents tipus de cotxes elèctrics?

    En un punt de càrrega semirrápida de corrent altern hi ha diverses potències de càrrega segons el tipus de vehicle. Per exemple:

    • Vehicles híbrids endollables: a una potència de 3,7 kW (poden carregar sense problema amb un carregador domèstic, en molts casos fins i tot sense haver de pujar la potència contractada).
    • Vehicles de gamma mitjana – monofàsics: marques com Hyundai, Kia o Toyota:  7,4 kW (poden carregar a casa, sent necessari pujar la potència contractada tret que ja es tingui contractada la necessària).
    • Vehicles de gamma alta – trifàsics:  marques com a Tesla, Audi, BMW o Mercedes: 11 kW.

    És important que abans de comprar el teu vehicle elèctric consideris aquests aspectes, perquè d’això dependrà el tipus de​ instal·lació que hagis de fer en la teva empresa, entitat pública o estació de servei.

    En qualsevol cas, ​des de​ Etecnic et brindem les millors solucions, per la qual cosa estarem encantats d’ajudar-te.

    Preguntes freqüents sobre el temps de càrrega dels cotxes elèctrics

    A part de preguntar-se ‘quant triga un cotxe elèctric a carregar-se’, sovint sorgeixen altres dubtes que els usuaris tenen quan es plantegen saltar cap a l’elèctric. Aquestes són algunes de les preguntes més habituals:

    Quanta autonomia tenen els vehicles elèctrics actualment?

    En comprar un vehicle elèctric veuràs que l’autonomia varia depenent principalment del pressupost. De mitjana, poden circular entorn de 313 km, mentre que la màxima autonomia està en 637 km. Actualment, un elèctric amb autonomia per a uns 500 km està molt bé, sobretot amb les actuals infraestructures de càrrega semirrápida o ràpida.

    Influeix el dia en el rendiment del carregador?

    La veritat és que el clima influeix en l’eficiència de les bateries i de la càrrega. Les bateries són més eficients en climes de 20 a 25 °C, per la qual cosa portarà més temps carregar un cotxe elèctric en dies de molta calor > 30 °C o bé en dies molt freds < 5 °C.

     

    Per tant, encara que sàpigues quant triga un cotxe elèctric a carregar-se, ja veus que segons el dia pot trigar més o menys temps, així com acabar la bateria en més o en menys temps. És important tenir-ho en compte per a planificar-se en el dia a dia o a l’hora de fer viatges.

    Què haig de tenir en compte a l’hora de viatjar amb un elèctric?

    Per a viatjar sense problemes en 2024-2025 amb el teu cotxe elèctric, has de considerar el següent:

    • En el teu dia a dia, intenta aprofitar el temps de compres, o vida social com el cinema, per a carregar el teu vehicle elèctric. Els hàbits de carregar el vehicle canvien, però pots aprofitar més el temps.
    • Si fas un viatge llarg, tingues en compte els quilòmetres totals de la ruta (tirant sempre a l’alt per si has de fer parades per a desviar-te o per si vols anar a veure un lloc en ruta).
    • Estacions per a carregar el vehicle en ruta (idealment per a desviar-te el mínim possible de la ruta).  Pots buscar els punts de recàrrega de la zona o ruta a través d’aplicacions com EVcharge APP.
    • Infraestructura de les estacions: analitza bé els diferents tipus de carregadors que tenen les estacions de càrrega que tinguis en ruta, per a veure si tens opcions de càrrega semirrápida o ràpida i així fer una parada per a menjar o parar el mínim.  Les aplicacions t’informen dels serveis associats als punts de recàrrega.
    • Clima: Ja saps que si usem la calefacció o aire condicionat de manera excessiva, l’autonomia del vehicle es redueix.

    Es pot deixar el cotxe elèctric carregant totes les nits o és dolent?

    Sí. És totalment segur. No obstant això, si en el dia a dia fas 30 km, pot ser que no necessitis carregar-ho diàriament i t’arribi amb carregar-ho un dia per setmana. És més còmode. És una cosa que aniràs descobrint a mesura que ho usis.

    Has resolt tots els teus dubtes sobre quant triga a carregar-se un cotxe elèctric? Recorda que pots preguntar-nos sempre que ho necessitis.

    Descobreix el procés de recàrrega amb Etecnic i EVcharge