Entrevista a Rodrigo Alaminos, coordinador general de l’Ajuntament de Martorell des de fa més de 10 anys

Martorell és un municipi del Baix Llobregat (Barcelona) amb més de 27.760 habitants (INE 2023), que compta amb 12,84 km² i més de 20.000 turismes registrats el 2022. És una ciutat coneguda al sector de la mobilitat per tenir les seus de SEAT, Solvay i Cargill (el qual també és client d’Etecnic).
L’Ajuntament de Martorell decideix apostar per la mobilitat elèctrica i el 2020 instal·la el seu primer carregador per vehicle elèctric. Actualment (2023) ja compta amb 12 punts de recàrrega, aquests inclouen una varietat de tipus de connectors i potències, que permeten als conductors de vehicles elèctrics carregar els seus vehicles a diverses ubicacions de la ciutat, els podeu consultar aquí.
Tots els punts de Martorell són propietat de l’Ajuntament i han estat subministrats i gestionats per Etecnic, una de les primeres enginyeries d’Europa especialitzades a oferir solucions integrals de mobilitat elèctrica a vies públiques i espais empresarials.

A més, l’Ajuntament de Martorell ha volgut fer un pas més cap a la mobilitat sostenible i l’autoconsum d’energia i ha creat una fotolinera a l’aparcament del Vapor. Consta d’una marquesina fotovoltaica de 8,25 kWp que disposa de 2 punts de càrrega semiràpida de 22 kW (4 places de vehicles). Els excedents que es produeixen quan no hi ha vehicles connectats s’injecten al Complex Esportiu La Vila, fent disminuir la despesa elèctrica d’aquest equipament.
D’altra banda, a Martorell també hi ha diferents punts de recàrrega d’empreses privades.

Parlem amb Rodrigo Alaminos, coordinador general de l’Ajuntament de Martorell des de fa més de 10 anys, que ens explica com ha estat la transició a una mobilitat més sostenible de la mà d’Etecnic.

Comencem per l’origen, on diries que sorgeix la necessitat d’instal·lar punts de recàrrega a Martorell?

La creació d’una xarxa de punts de recàrrega de vehicles elèctrics està dins de la llista d’accions que estem implantant per lluitar contra el canvi climàtic a l’Ajuntament de Martorell.

Volíem facilitar la transició cap al vehicle elèctric. Plantegem una estratègia municipal per intentar crear una xarxa de punts de recàrrega per a VE i desenvolupem diversos projectes, alguns d’obres, altres de subministraments… en funció de les oportunitats de finançament que tenim. Alguns projectes els hem realitzat amb subvencions de la diputació, altres amb ajuts de l’IDAE, altres del marc MOVES

Els municipis poden cedir de l’espai a tercers o tenir-lo com un actiu en propietat per incentivar i dinamitzar el municipi (adquirint els serveis d’Etecnic via ACM, per exemple). Per què vau decidir tenir l’actiu en propietat?

La via pública és pública i creiem que és la millor manera de gestionar els serveis públics. Hem tingut ofertes d’empreses que volien instal·lar a sòl públic, però les hem rebutjat perquè entenem que podem fer-ho nosaltres directament via ACM, no volíem gestionar un interès públic des d’un interès privat.

Això no impedeix que aquestes empreses hagin pogut instal·lar punts de recàrrega a sòls privats: a centres comercials, estacions de servei, hotels… i estem molt a favor que així sigui, són complementaris i entre tots fem créixer una gran xarxa per transformar la mobilitat a sostenible.

Dinamització del municipi, quins resultats heu vist una vegada implementada la solució? Com s’ha rebut el projecte entre els ciutadans?

És un servei molt ben valorat. Nosaltres estem fent el pla mobilitat sostenible de Martorell i a l’enquesta que vam enviar de la Diputació per tenir informació sobre la mobilitat als municipis de Barcelona, ​​algunes preguntes les podíem fer de forma local, i nosaltres aprofitem i preguntem a més de mil ciutadans si coneixien el servei, si feien ús dels punts de recàrrega, com ho valoraven… i realment té molt bona rebuda. Estem contents.

Per acabar, parlem de plans de futur, aquest projecte és dins d’algun projecte més ambiciós?

Ara tenim una estratègia molt clara, col·locar punts de recàrrega ràpida a polígons i dins del nucli urbà les estacions de recàrrega semiràpida o lenta perquè la gent pugui dedicar un temps a realitzar les compres o altres activitats del poble. És una estratègia diferent, no tant de donar servei a la persona que passa o fa llargs recorreguts fora de Martorell sinó és una manera de fer que la gent es pugui quedar aquí, atraure gent que pugui fer coses mentre recarrega el vehicle, etc.

Tenim punts de recàrrega ubicats estratègicament en diferents equipaments existents: hospital, piscines… la intenció és continuar implementant aquesta estratègia de forma contínua fins que abastem tot el necessari. És un projecte ambiciós comparat amb allò que fan altres municipis que és oferir un servei de forma puntual, no és que hagi de créixer molt, però sí que és un projecte que va madurant i que va requerint altres serveis complementaris.

Amb vista al futur, volem abordar també el tema de la mobilitat de vehicles industrials i comercials elèctrics, per tenir un Martorell més net, digital i preparat per al futur dels nostres ciutadans.