Informe sobre la mobilitat elèctrica a Espanya

Amb la transició cap a l’elèctric, són moltes les persones que actualment es pregunten: com està la situació de la mobilitat elèctrica a Espanya?

Per a respondre a aquesta pregunta, el OBS Business School ha presentat al IV Informe sobre Mobilitat Elèctrica 2024, liderat per May López, professora i directora de la plataforma Empreses per la Mobilitat Sostenible.

En aquest informe s’analitza no sols la situació actual, sinó també si seran suficients els avanços duts a terme perquè Espanya compleixi amb les previsions esperades per a 2030. Ho analitzem a continuació.

IV Informe sobre Mobilitat Elèctrica 2024 (primer semestre): resultats

En el IV Informe sobre Mobilitat Elèctrica 2024 amb May López al capdavant s’analitza si els avanços recents són suficients perquè Espanya alcancesus metes. Entre elles:

  • 540.000 vehicles elèctrics endollables en 2025.
  • 5,5 milions de vehicles elèctrics per a 2030.
  • Comptar amb infraestructura en la via pública suficient per a atendre 30 milions d’automòbils i 80.000 camions de zero emissions a Europa per a 2030.

Percentatge de vehicles endollables a Espanya en 2024

Durant el primer semestre de 2024, les matriculacions de cotxes totalment elèctrics a Europa van créixer un modest 1,3% (712.637 unitats), mentre que els híbrids endollables van disminuir un 2,5% (392.284 unitats venudes). Avui dia, aquests vehicles representen només el 3% del parc automobilístic de la UE i el 1,4% a Espanya.

Objectius marcats per a 2030: com anem?

Si analitzem les dades recollides en al IV Informe sobre Mobilitat Elèctrica 2024, veiem que Espanya està prop de complir el 99% de l’objectiu de 540.000 vehicles elèctrics per a 2025. Però ull, perquè només representa el 10% dels 5,5 milions esperats per a l’any 2030.

Madrid és la regió que més contribueix, seguida per Catalunya, Balears, Canàries i País Basc. D’altra banda, Extremadura, Ceuta i Melilla, Castella i Lleó i Galícia estan a la cua.

Pel que fa a la infraestructura de punts de recàrrega, al tancament del primer semestre del 2024 veiem que a Espanya hi ha una mica més de 34.000 punts de recàrrega públics operatius. No obstant això, malgrat aquests importants avanços en l’últim any -com veurem en el següent punt-, Espanya està lluny de tenir els 340.000 punts de recàrrega públics esperats per a l’any 2030. Encara que queden anys per davant.

És suficient la infraestructura de recàrrega pública a Espanya?

Hi ha persones que encara no fan el salt cap al vehicle elèctric perquè asseguren que a Espanya no hi ha infraestructura de recàrrega suficient. És això cert? Què diuen les dades de l’informe?

Avui dia, la infraestructura de recàrrega pública a Espanya és l’adequada per a atendre els cotxes elèctrics que circulen actualment, ja que només s’utilitza el 6,31% de la seva capacitat, segons AEDIVE. No obstant això, hi ha deficiències que és important destacar, com la falta d’electrolineres en àrees rurals i la baixa potència per a recarregar vehicles pesants.

L’any 2023 es van instal·lar gairebé 1/3 dels punts de càrrega públics que hi ha a Espanya, amb una mitjana de 15 vehicles elèctrics per carregador públic, millorant considerablement les xifres respecte a l’any anterior (20 vehicles per carregador).

Les comunitats autònomes amb més vehicles per punt de càrrega són Madrid, Catalunya i Canàries. Mentre que País Basc, Navarra, Aragó, La Rioja i Astúries tenen la millor proporció de carregadors per vehicle.

La potència mitjana per vehicle també va millorar en l’últim any, aconseguint el 1,4 kW en 2023 i superant la mitjana europea, que és de 1,2 kW. Encara que sí que és cert que segueix lluny de la mitjana xinesa, on hi ha 8 vehicles elèctrics per carregador públic i una potència de 3,46 kW.

Els operadors asseguren que establir una electrolinera pot trigar entre 24 i 36 mesos, un procés molt més llarg a Espanya respecte a altres països com França, Bèlgica o Itàlia, on els terminis són significativament més curts.

També es qüestiona la falta d’interoperabilitat completa en la xarxa de recàrrega pública a Espanya, que fa que els costos de càrrega siguin més elevats que en altres països europeus, a pesar que el cost energètic és més baix a Espanya.

Diferència de preu dels vehicles elèctrics entre Europa, els EUA i la Xina

És el preu del vehicle elèctric un problema? Si donem un cop d’ull a les dades recollides en l’informe, veiem a la Xina més del 60% dels cotxes elèctrics venuts en 2023 eren més econòmics que els models equivalents de combustió interna.

No obstant això, la cosa canvia a Europa i els Estats Units, atès que en aquests països els cotxes elèctrics són entre un 10%-50% més cars. La bona notícia, és que la diferència de preu està començant a reduir-se gràcies a que han disminuído els costos operatius i de manteniment dels vehicles elèctrics.

Per a facilitar la compra, el Reial decret llei 5/2023 va introduir deduccions en l’IRPF i altres ajudes com el programa MOVES i el PERTE VEC. També es va incorporar una nova fitxa inclosos en els Certificats d’Estalvi Energètic (CAU), que podria generar 28,5 milions d’euros addicionals en ajudes per a la flota venuda en 2023.És important dur a terme una sèrie de mesures per a potenciar la mobilitat elèctrica a Espanya, com per exemple:

  • Agilitzar els procediments.
  • Oferir ajudes directes no tributables vinculades a la sostenibilitat.
  • Crear línies de suport per a vehicles industrials.
  • Ajustar la distribució de subvencions segons el registre d’empreses de transport.

D’altra banda, factors com la competència entre fabricants de vehicles elèctrics, la reducció dels preus de les bateries i l’arribada de vehicles elèctrics xinesos estan fent que aquest tipus de vehicles siguin cada vegada més accessibles a la població en general.

No obstant això, cal ser cauts, perquè la possible imposició d’aranzels als cotxes xinesos a Europa i la retirada gradual d’incentius en uns certs països podrien frenar o alentir aquesta tendència. Malgrat tot, el futur passa pel salt cap al vehicle elèctric.

La venda de turisme endollables supera al dièsel per primera vegada a Espanya

Una de les grans novetats, és que en la primera meitat de 2024 les vendes de cotxes endollables van superar per primera vegada als dièsel a Espanya. Així mateix, s’espera que al llarg de tot el 2024 es venguin 17 milions de vehicles elèctrics a tot el món, concentrats a la Xina (45%), Europa (25%) i els Estats Units (11%).

L’autonomia de les bateries, és un fre?

Els últims avanços han contribuït a la millora de l’eficiència de les bateries dels cotxes elèctrics, permetent gaudir de més autonomia i d’uns temps de càrrega més ràpids. D’altra banda, el fet de comptar amb una xarxa de recàrrega adequada contribueix al fet que els futurs propietaris de cotxes elèctrics no hagin de preocupar-se per l’autonomia.

No obstant això, els SUV continuen sent el tipus de vehicle més venut tant a Europa com a Espanya, representant el 59% dels cotxes matriculats en 2023. Aquests models de vehicles, en ser més grans, requereixen de bateries un 25% més grans que un cotxe elèctric de grandària mitjana amb la mateixa autonomia.

Simplement és qüestió de temps fins que millori l’autonomia dels vehicles elèctrics, perquè els consumidors que tenen dubtes acabin migrant cap a aquesta mena d’opcions.

Ventajas de la movilidad eléctrica

El salt a la mobilitat elèctrica a Espanya és necessària pels seus múltiples avantatges, entre elles:

Millora la qualitat de l’aire

May López, ha assegurat: La qualitat de l’aire millora a mesura que integrem hàbits de transport més responsables. Segons les dades recollides, el salt a la mobilitat sostenible ha donat lloc a una important reducció del 6% d’òxids de nitrogen i un -14,5% en partícules fines (PM2,5) en el cas d’Espanya, la qual cosa confirma que els índexs de qualitat d’aire comencen a millorar.

Millora la qualitat de vida, la salut

Si millora la qualitat de l’aire, millora la qualitat de vida de les persones i la seva salut en general, sobretot en les grans ciutats. És una manera de lluitar contra la contaminació i la petjada de carboni, que és un dels principals problemes del segle XXI.

És important en la lluita contra el canvi climàtic

La migració cap a la mobilitat sostenible és fonamental en la lluita contra el canvi climàtic. La seva adopció ens permet fer alguna cosa per a reduir la petjada de carboni i lluitar per un planeta més sostenible i respectuós. El que requereix d’un canvi en la mobilitat elèctrica a Espanya.

La visió de Jorge Ríos, CEO d’Etecnic, sobre els terminis d’implementació de la infraestructura de recàrrega

Li preguntem a Jorge sobre els terminis de posada en funcionament de la infraestructura de recàrrega, i això és el que planteja:

Participació pública en la xarxa elèctrica: La xarxa elèctrica hauria de ser majoritàriament pública, en tractar-se d’una infraestructura d’interès general. No hauria d’estar en mans d’empreses amb capital públic d’altres països, tal com succeeix amb altres serveis urbans, com l’aigua, els residus o l’enllumenat.

Relleu generacional i digitalització en l’administració pública: Les administracions públiques necessiten un relleu generacional que aposti per la digitalització i escalabilitat dels seus sistemes. Això és essencial per a respondre al creixement de noves infraestructures, com la Xarxa 5G, les energies renovables i la mobilitat sostenible.

Expectatives realistes: La societat i els seus líders han d’acceptar escenaris de creixement més realistes. Generar expectatives basades en il·lusions, en lloc de coneixement, pot resultar desincentivador i perjudicial per a l’avanç de la infraestructura de recàrrega.

Conclusions

Tot i que les dades recollides al IV Informe sobre Mobilitat Elèctrica per al primer semestre de 2024 són positius, encara queda molt per fer. El salt cap al vehicle elèctric és una realitat i és important que a mesura que passen els anys millorin aquestes dades, per a complir amb els objectius marcats en Agenda 2030.

El moment de canviar cap a la mobilitat elèctrica és ara. T’hi apuntes?