La interoperabilitat i la innovació en l’optimització de la infraestructura de recàrrega, claus en el desenvolupament de la mobilitat elèctrica a Espanya

Aquest dimecres 22 de març ha tingut lloc la 7ª edició de la trobada professional ‘SUMMIT 2023: Impulsant la Mobilitat Sostenible des de les Empreses’, un esdeveniment per debatre al voltant del present i futur de la mobilitat sostenible de la mà de representants de l’administració, experts i professionals del sector.

Aquesta cita anual ha estat organitzada per Empreses per la Mobilitat Sostenible, una plataforma que agrupa les organitzacions que aposten per impulsar una mobilitat sostenible, contribuint a l’Agenda 2030 i un creixement sostenible des del punt de vista econòmic, social i mediambiental.

En aquest esdeveniment, els representants institucionals i representants de les empreses més importants del sector han participat en taules rodones i Inspirational Talks per debatre temes d’actualitat, tendències i necessitats del sector.

La taula rodona ‘Infraestructura de càrrega ràpida i interoperable: l’experiència d’usuari’

A la taula rodona ”Infraestructura de càrrega ràpida i interoperable: l’experiència d’usuari” s’han tractat qüestions d’actualitat com la mobilitat del futur, la descarbonització del transport, les eines per a propietaris de punts de recàrrega, solucions de mobilitat per a usuaris, la Llei de Mobilitat i la necessitat d’un lliurament més sostenible. Coneguem una mica més…

Arturo Pérez de Lucía, director general d’AEDIVE, durant la taula rodona ha afirmat que “el 2023 serà un any crucial que exigeix ​​la posada en marxa de mesures acceleradores. Estem vivint la major evolució del vehicle elèctric tant a Espanya com a Europa, hem de continuar impulsant la mobilitat elèctrica més enllà del vehicle, parant atenció a altres aspectes com la infraestructura de recàrrega ràpida i interoperable”.

En aquesta línia, Javier Lázaro, Regional Sales Manager Southern Europe de XCharge, ha destacat que “els fabricants de vehicles elèctrics han fet una gran feina, perquè qui els prova no torna al de combustió. El repte que tenim ara és fer que la recàrrega ràpida sigui millor que el proveïment tradicional i ho podem fer perquè comptem amb la tecnologia necessària”.

“Posar focus a l’experiència de l’usuari és un altre punt clau. Des de XCharge estem incloent TPV als nostres carregadors i portem temps utilitzant la tecnologia autocharge (ISO 15118), que reconeix el DNI del vehicle i carrega l’import automàticament al compte que estigui associat. D’aquesta manera, l’usuari arriba al carregador, el connecta, acaba la càrrega i se’n va, sense cap preocupació”, ha afegit Javier Lázaro.

Per la seva banda, Jorge Ríos, CEO d’Etecnic, empresa operadora de la infraestructura pública a diverses ciutats espanyoles i amb un ampli historial de gestió, ha donat suport al missatge anterior ja que, actualment, estan instal·lant infraestructures de càrrega ràpida i superràpida amb elements que complementen l’oferta amb bateries d’emmagatzematge i plaques fotovoltaiques solars, amb l’objectiu que el vehicle sigui el mètode de pagament i es millori l’experiència de l’usuari davant del proveïment convencional de combustible.

Durant la seva intervenció també ha recalcat que “si volem complir amb l’objectiu de tenir 250.000 punts de recàrrega instal·lats el 2030, cal accelerar el procés” i ha posat especial èmfasi en “la necessitat de millorar el preu de la recàrrega pública i continuar oferint un servei adequat, al lloc adequat i amb la potència adequada”. A més, ha defensat que “hem d’abordar la recàrrega de manera que la gent pugui, basant-nos en els horaris i el lloc de recàrrega, obtenir un cost ajustat”.

La infraestructura de recàrrega continua sent una barrera?

En aquesta línia, Miguel Ángel Alonso, director d’Enginyeria i Oficina de Fons Europeus Alsa/National Express, ha donat resposta a la pregunta amb un “sense cap dubte per al transport públic” i ha reclamat “una coordinació més gran entre administracions i una menor burocràcia, és una necessitat present i futura i l’hem de convertir en un projecte de país”. A més, ha destacat que “la col·laboració publicoprivada és clau, així com ho és desplegar una xarxa de càrrega més gran, més eficient i optimitzada”.

En aquest sentit, Borja Moreno, CEO de Zeemcoin, ha afirmat que “el futur de la mobilitat passa per la interoperabilitat i la hiperconnectivitat de diferents serveis com les motos elèctriques, els patinets, el carsharing, el transport públic… Per això, ens hem d’enfocar a crear aliances entre organitzacions perquè els usuaris en surtin beneficiats”.

Aquestes i altres qüestions d’actualitat com la mobilitat del futur des de la gestió de la dada a l’aerotaxi, les zones de baixes emissions amb l’experiència de la primera zona zero emissions del món i l’optimització de la infraestructura de càrrega per impulsar la mobilitat elèctrica s’han pogut seguir en streaming.

‘SUMMIT 2023: Impulsant la Mobilitat Sostenible des de les Empreses’ ha comptat amb el suport del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i la col·laboració d’Alphabet, Kia, XCharge, Norauto, Webfleet, Allianz Partners, Free Now for Business, El Corte Inglés, etecnic, MOOEVO Green y Ford Pro